Products available

Sunday, May 26, 2019

Resipi Masakan Turki (Hünkar Beğendi)

Resipi Masakan Turki (Hünkar Beğendi)

Dalam program sebelumnya kami telah menyebutkan bahawa dalam masakan Turki terdapat sekurang-kurangnya seratus hidangan yang berbeza yang dibuat dengan terung. Walaupun ia adalah sayuran yang agak terlambat memasuki wilayah Anatolia, terung selalu ada dalam masakan Turki. Hari ini, kami akan memberikan anda resipi ‘’Hünkar Beğendi", salah satu kelezatan ala Turki yang memadukan kelezatan terung dengan daging domba. Ada kisah yang sangat menarik tentang munculnya masakan bernama ''Hünkar Beğendi'' yang boleh diertikan sebagai ''makanan yang sangat disukai oleh baginda sultan''.
Bagaimana kebenaran kisah itu tidak diketahui, namun kisah tentang masakan Hünkar Beğendi yang muncul dari mulut ke mulut itu adalah seperti ini;
Pada tahun 1867, sultan Abdülaziz melawat Perancis sebagai tetamu kaisar Napoleon ke-III. Semasa jemputan ini, beliau mengundang Napoleon ke istananya sendiri. Napoleon tidak boleh pergi ke Istanbul kerana ketumpatannya. Sebagai penggantinya, Permaisuri Eugenie datang ke ibukota Uthmaniyyah untuk mewakili Kerajaan Perancis. Apabila datang ke Istanbul, permaisuri membawa jurumasaknya. Jurumasak Perancis, yang memasak bersama para jurumasak Turki di dapur istana, menyediakan sos ‘’Bechamel’’. Sos baru ini, menarik perhatian juru masak Turki yang sedang menyediakan salad terung, dengan terung yang sudah dibakar kemudian dihancurkan. Juru masak Turki menambahkan sos bechamel ke dalam terung-terung bakar yang telah dihancurkan. Kemudian ia cicipi, ia menyukai rasanya dan kemudian memutuskan untuk menghidangkan makanan ini bersama daging domba. Sultan Abdülaziz sangat menyukai masakan baru ini. Selepas hari itu, hidangan ini disebut ''Hünkar Beğendi'' atau boleh diertikan sebagai makanan yang disukai oleh Sultan.
Sekarang tiba masanya untuk kami memberikan resipi masakan ''Hünkar Beğendi'' yang boleh kita nilai sebagai perpaduan antara masakan Turki dengan Barat.
Mari kita mengira bahan kita terlebih dahulu;

500 gram daging domba
2 sudu mentega
2 bawang besar yang telah dicincang kecil-kecil
1 sudu cuka
2 tomato
2.5 cawan air panas
5 buah terung
1.5 sudu tepung terigu
1.5 cawan susu
2 sudu besar keju cheddar parut
Garam dan Thyme

Cara membuatnya adalah sebagai berikut;
Ambil daging dari periuk dan tumis daging sehingga airnya menyusut. Kemudian masukkan mentega, bawang besar yang telah dicincang halus. Tumis 3 minit lagi. Tambah 1 sudu cuka. Masukkan tomato parut, thymei air panas dan terakhir garam, kemudian masak sehingga daging lembut. Sementara itu, bakar terung di atas api. Kupas kulitnya, dan biarkan dalam air lemon selama 5 minit. Tiriskan air hingga tak tersisa. Potong-potong dengan pisau yang tajam sehingga terus halus. Cairkan mentega dalam kuali, tambah 1.5 sudu tepung dan tumis hingga kuning. Tambah susu sejuk dengan kacau berterusan. Apabila campuran mengental, matikan api. Tambah terung halus yang dicincang, garam dan keju cheddar parut, kacau dan kemudian tata di pinggan. Hidangkan dengan menambah daging domba di atasnya.

No comments:

Post a Comment