Products available

Friday, January 20, 2023

MEMBUAT KICAP SOYA

MEMBUAT KICAP SOYA

Bahan Untuk Membuat Kicap Soya

1. 1 Kg soya
2. 800 gram garam dilarutkan dengan 4 liter air
3. 3 gram ragi tempe
4. 1 1/2 liter air bersih
5. 6 Kg gula merah
6. 2 helai daun salam
7. 1 helai daun limau
8. 1 batang serai
9. 1 sudu teh halia yang telah dihaluskan
10. 1/4 potong lengkuas yang telah dihaluskan

Cara Membuat Kicap Soya
1. Siapkanlah 1 kg kacang soya untuk membuat kicap dan pilihlah yang kualiti terbaik.

2. Cucilah kacang soya yang telah anda siapkan sampai bersih, selanjutnya rendamlah selama sehari semalam (24 jam). Hal ini bertujuan agar ia menjadi lunak dan kulit arinya mudah terpisah.

3. Selanjutnya rebuslah kacang soya hingga mendidih. Hal ini juga bertujuan agar kulit ari kacang soya mudah terpisah.

4. Lalu bilaslah kacang soya dengan air bersih sambil diramas-ramas dan pastikan semua kulit kacang soya telah terpisah.

5. Selanjutnya toskan di tempat yang berpenampang lebar hingga kacang soya benar-benar lembab. Dan pastikan kacang soya telah benar-benar lembab sempurna agar setiap ragi tempe yang kita taburkan tidak mati. 

6. Berikutnya taburkan ragi tempe ke kacang soya yang sedang ditoskan sambil gigaul  agar ragi tempe tercampur rata ke seluruh kacang soya.

7. Selanjutnya simpanlah kacang soya yang telah di campur ragi tempe ke ruangan yang bersuhu 25-30 darjah Celcius. Lakukan penyimpanan ini selama 3 hingga 5 hari.

8. Setelah kacang soya yang telah kita simpan ditumbuhi kulat tempe, anda perlu menambahkan larutan garam sebanyak 800 gram yang dicampur dengan 4 liter air bersih. Lalu diperam adunan kicap ini selama 3-4 minggu pada suhu bilik.

9. Setelah diperamkan selama 3-4 minggu (maksima 2 bulan), lalu tuangkanlah air bersih. Rebuslah campuran ini hingga mendidih kemudian saringlah dengan kain penyaring.

10. Rebuslah kembali hasil saringan adonan kecap tadi kemudian tambahkan bahan-bahan dari bilangan 5 hingga sepuluh. Kacau perlahan-lahan agar gula merah mencair dan bahan-bahan lain juga tercampur sekata.

11. Untuk penambahan gula merah tergantung dari keperluan kita. Jika anda ingin membuat kecap manis maka anda memerlukan 2 kg gula merah untuk setiap liter sari adunan kicap yang direbus kembali pada langkah bilangan 10. Jadi jika anda merebus 2 liter sari adunan kicap berarti anda memerlukan 4 kg gula merah dan berlaku pengandaanya.

12. Sedangkan jika anda ingin membuat kicap msin maka anda hanya memerlukan 2,5 ons gula merah untuk setiap liter sari adunan kecap yang direbus kembali. Berlaku untuk kelipatannya.

13. Proses perebusan adunan kecap dihentikan  bila adunan kicap sudah mendidih dan tidak beruih lagi. Lalu ditapis menggunakan kain penapis.

14. Kicap pun sudah siap untuk di gunakan dan di jadikan bahan penyedap dalam setiap masakan anda.

No comments:

Post a Comment